Hvorfor finnes det rosetter? Før elektrisiteten kom var parafinlamper og talglys eneste alternativ for belysning innendørs. Den mest kostnadseffektive måten å belyse et rom, var å henge en lampe høyt og midt i rommet. For å hindre at lampene antente takene var det nødvendig med et effektivt brann skille, og gips var den gang som nå, det mest velegnede materialet. Gips inneholder 21% kjemisk bundet vann, i tillegg til at det enkelt lar seg forme til dekorative elementer som rosetter. Morsomt å vite, ikke sant?
Et typisk eksempel på perioden rundt 1920. Hentet fra Torshov i Oslo, hvor det i mellomkrigstiden ble bygget store gårdskomplekser.

En rosett fra ca 1915. Størrelsen på all gipsutsmykning avtok ut i det 20. århundre.

Import

Import

En sober og elegant rosett, som viser hvor mye som kan hentes ut av en forsiktig dekor.

Import

En kraftig, liten rosett, også modellert til Drammen Teater.

For å fylle ut et hull i vårt sortiment, laget vi denne stramme rosetten. Elegant og nøktern, lett å kombinere med alle slags innredninger. Lillebroren til TR11.

Import

kr 1.300,-

Etter svært vakkert uttrykk for jugendstilen i Oslo. Motivkretsen og utformingen er typisk og gjenkjennelig. Rosettene ble mindre og omfanget av stukkatur avtok.

En svært anvendelig, glattrukket rosett. Tidløs og stilren, eget design.

En frodig rosett med fredslilje, som også var et mye brukt motiv.

Import

Tannklosser er mye brukt i all dekor fra nyklassisismen – på fasader og i all stukkatur.

Import

Import. En dekorasjon med en bred anvendelse, fra takrosett til dekor i brystningsfelt. Kun 25 mm tykk.

En dyp rosett med skålformet senter. Dekoren ble modellert i leire før avstøpning gjort i gelatinformer. I dag bruker vi silikon som formmateriale.

Et smykke av en jugendrosett!

En typisk representant for «Victorian and Georgian Style» – mye brukt i Storbritannia.

kr 2.250,-

Et klassisk jugendmønster, blader og kvister er modellert stilsikkert for perioden rundt 1910.

En spesiell rosett hentet på Adamstuen i Oslo. Slike rosetter ble ofte montert i trange rom som entre og lignende.

En typisk representant for jugend, disse linjene og denne motivkretsen finner vi ikke i hus fra før 1900.

For å fylle ut et hull i vårt sortiment, laget vi denne stramme rosetten. Elegant og nøktern, lett å kombinere med alle slags innredninger. Storebroren til TR20.

Et sjeldent eksempel fra sen jugend, i denne perioden var rosettene oftest noe mindre. Sobert og vakkert modellert. Modellert med tilhørende taklist.

kr 2.500,-

En liten jugendperle!

Kraftig og stram rosett med tannklosser. Storebroren til TR24.

En typisk rosett fra Oslo øst. En litt spesiell og morsom detalj er de 4 ansikter langs kanten. Rosetten er dyp, og i midten finner vi et mye brukt akantus motiv.

En anvendelig rosett som passer de fleste steder. Fungerer godt både med og uten krans.

kr 2.800,-

En svært anvendelig, glattrukket rosett. Tidløs og stilren, eget design. Storebroren til TR35 og lillebroren til TR43.

En rosett fra trehusbebyggelsen i Trondheim. Svært vakkert modellert, og en sjelden 4–kantet rosett.

Velkjent Oslo mønster og frodig modellert. Strålene i dekoren er stiliserte kanelyrer, eller riller fra søyler, mens bladene er akantus.

En dyp rosett som gjør mye ut av seg. I motsetning til de fleste rosetter har denne en inndeling på 6 sektorer, mot normalt 4. Langs periferien finner vi en eggstav som er mye brukt på taklister.

En stram og skarp rosett, modellert ved Gipsmakeriet på bakgrunn av originaler fra Oslo.

En av våre få ovale rosetter. Motivet langs periferien er ”løpende hund” eller meanderbord, sammen med de 4 palmettene har den klare preferanser til antikkens formspråk.

Denne rosetten ble modellert på bakgrunn av bilder i forbindelse med gjenoppbyggingen av Drammen teater. Rosetten har en stramhet over seg som ofte går godt i moderne innredninger.

Identisk med TR9, men med en kraftig krans i tillegg som gir et helt annet utrykk.

En gedigen og flott rosett som viser historismen slik gipsmakerfaget ofte tolket det. Drueklaser, fredsliljer, roser…. Er modellert med tilhørende taklist, TL37.

Et rent og dypt mønster i en kraftig utforming. Fra Urtegata på Tøyen, men vi har funnet den over hele Oslo.

En svært anvendelig, glattrukket rosett. Tidløs og stilren, eget design.

En populær rosett fra før 1900. Kransen rundt rosetten er støpt med rosetten, ofte kom de løse og ble montert på i etterkant.

En spesiell jugend rosett, vi har bare funnet ett eksemplar av denne i Oslo. Fra Riddervolds gate bak slottet.

Rosetten er relativt flat, tross sin voksne størrelse. Motivet med drueranken er et klassisk mønster med røtter til antikken – som så mye annet i gipsmakerfaget. Delvis lik lillebroren TR5.

På tross av sin størrelse virker denne rosetten lett og elegant. Den er slank og flatt modellert.

En gedigen og stram jugend rosett. Monteres i 4 stykker som sparkles sammen i etterkant.

© Gipsmakeriet